Pages

Thursday

Muslimah dan senyuman..(^____^)


Assalamu'alaikum warahmatullah...


Aiman tak kesah...
Itu Aiman yang kata..
Tapi saya bukan Aiman..^^
Jadi saya benar-benar kesah...


Saya jadi hairan apabila ada yang mengketegorikan saya sebagai 'orang yang suka senyum'.Heh...saya tak kata.Ada lebih dua orang kenalan yang menyatakan demikian.Tapi kebelakangan ini saya jadi susah untuk tersenyum.Mungkin disebabkan tekanan,mungkin juga ianya berkait rapat dengan soal jiwa..^^.Bercakap soal senyum,saya teringat satu peristiwa.Seorang muslimat ditegur seorang muslimin yang tidak dikenali;


' u… look so sweet. With that smile'


Sedangkan bukan niat si muslimat untuk menghadiahi seulas senyuman buat orang yang tidak dikenali,muslimin pula tu.Apakah salah untuk seorang muslimah tersenyum?Bukankah senyum itu sedekah?Benar,tapi lihat dahulu kondisi dan keadaan. Fahami tujuan dan keperluan..Adakah bisa mengundang fitnah? 




Firman ALLAH swt di dalam surah AnNur ayat 31;
Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya."
Jadi muslimah,senyumlah...tapi biar pada tempatnya.Sememangnya senyuman yang dilontarkan oleh seorang muslimah sangat berbahaya kepada lawan jantinanya. Kadang-kadang ianya mampu menghilangkan fokus seorang muslimin dalam memberi sebarang komitmen.

Mungkin kita pernah menonton iklan beberapa tahun lalu. Seorang gadis kelihatan sedang membaca buku diperpustakaan lalu saling berbalas senyuman dengan seorang jejaka. Akhirnya?Bahaya bukan bahana fitnah wanita? Yakni kadang-kadang ia datang tanpa kita sedari dan kita mahukan. Mungkin disebabkan hanya sedikit jalan atau lubang fitnah yang kita buka maka tersebarlah fitnah pada hati-hati lelaki dan kita juga.Semoga InshALLAH Tuhan memelihara kita dari dihampiri dan menghampiri fitnah dunia. Menjadi fitnah dan terjadi fitnah. AMIN. :)


0 comments:

Post a Comment

 

Min QalBi ILa UmMAh Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino | Distributed by Deluxe Templates